بهترین رژیم لاغری
نوشته شده توسط : M.Hasan-Elham

امروزه شاهد افزایش روزافزون مصرف قند و غذاهای شیرین هستیم . به تدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می کند، کارخانجات مواد غذایی نیز روز به روز، محصولات شیرین تری به بازار روانه می کنند و این چرخه معیوب، پبوسته ادامه می‌یابد.
با یک محاسبه سرانگشتی و ساده به طور متوسط هر فرد بین ۲۰-۱۵ قاشق چای خوری شکر ( مجموع قند مصرفی روزانه و قند به کار رفته در محصولات غذایی ) در روز مصرف می کند که این مقدار، بسیار بیشتر از نیاز بدن است.
یک بررسی اخیر نشان داده است که رژیم‌های دارای مقدار کمی شکر و رژیم‌های مدیترانه‌ای موثرترین رژیم‌ها برای لاغری محسوب می‌شوند.

به گزارش فیگارو در حالی که چاقی در حال افزایش در سراسر جهان است، تعداد رژیم‌هایی که از سوی متخصصان تغذیه و پزشکان پیشنهاد می‌شود نیز در حال گسترش است. پژوهشگران اروپایی و آمریکایی  انواع رژیم‌های غذایی را با هم مقایسه کردند ودر مقاله‌ای که در تاریخ ۱۷ ژوئیه در مجله New England Journal of medicine به چاپ رسید اعلام کردند بهترین رژیم‌ برای کاهش وزن رژیمی است که در ‌آن مقدار هیدرات کربن کمی مصرف شود یعنی قند از برنامه غذایی تا حد زیادی کاسته شود. رژیم مدیترانه‌ای نیز تا حد زیادی به این رژیم شباهت دارد.
استفاده از رژیم سرشار از روغن زیتون، سبزی و میوه و ماهی، موسوم به رژیم مدیترانه‌ای، در یونان، ایتالیا و اسپانیا بومی است و می‌تواند در کاهش بروز بیماری‌های قلبی، چاقی، آسم و برخی بیماری‌های التهابی دیگر موثر باشد. رژیم غذایی مدیترانه ای مقدار زیادی چربی دارد ولی این چربی‌ها ، چربی‌های اشباع‌نشده یا چربی‌های سالم هستند
البته لازم به ذکر است که تمامی متخصصان در کنار رژیم غذایی، حرکات ورزشی را نیز تجویز می‌کنند زیرا این رژیم  به تنهایی سبب می‌شود نه تنها بافت چربی بلکه بافت ماهیچه‌ای نیز از بین برود و برای جلوگیری از بین رفتن بافت ماهیچه‌ای انجام فعالیت‌های بدنی روزانه (۳ بار ر هفته هر بار به مدت ۳۰ دقیقه) ضروری است. پژوهشگران به منظور مقایسه ۳ نوع رژیم روی ۳۲۲ نفری که از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌بردند و برخی به دیابت یا ناراحتی‌های قلبی‌عروقی دچار بودند و به طور متوسط ۵۲ سال داشتند و اکثرا مرد بودند به مدت ۲ سال تحقیق کردند.
گروه اول رژیمی با مقدار چربی کمی، ۱۵۰۰ کالری روزانه برای زنان و ۱۸۰۰ کالری برای مردان داشتند.
گروه سوم اجازه مصرف قند را نداشتند اما هر چقدر کالری می‌خواستند می‌توانستند مصرف کنند. اجازه مصرف چربی حیوانی نیز نداشتند.
نتایج تحقیقات دو ساله نشان داد گروهی که قند مصرف نمی‌کردند به طور میانگین ۷/۴ کیلوگرم و  افراد دارای رژیم مدیترانه‌ای ۴/۴ کیلوگرم و افراد با رژیم فاقد چربی ۹/۲ کیلوگرم وزن کم کرده‌اند.
لازم به ذکر است در هر ۳ دسته میزان فشار خون افراد کاهش یافت و افرادی که رژیم فاقد قند داشتند، میزان کلسترول خونشان بسیار خوب بود و افراد دارای رژیم مدیترانه‌ای قند خونشان در وضعیت مناسبی بود.
چند توصیه ساده رژیمی:
۱- قندها را کاملاً از رژیم حذف نکنید :
از آن جایی که در تهیه اغلب مواد غذایی، شکر به کار رفته است، بنابراین حذف کامل قند از رژیم امکان پذیر نیست. کافی است مصرف قندهای خالص ( قند و شکر ) را برای خود محدود کنیم؛ به عبارتی کاهش مصرف قند و مواد شیرین را به تدریج در رژیم روزانه خود اعمال کنیم.
  ۲- برچسب های مواد غذایی را با دقت کامل بخوانید :
مقدار قندی که روی برچسب های مواد غذایی نوشته شده است ،معمولا مجموع قند طبیعی و شکر افزوده شده در مراحل تهیه محصول است. در این جدول شما به راحتی هر کلمه ای که به حرف ” اوز” ختم می شود نظیر ساکاروز، فروکتوز، لاکتوز و … را می توانید معادل قند محاسبه کنید. از محصولاتی هم که حاوی قند فراوانی هستند می توان به عسل  ، شربت، عصاره آب میوه ها و قند اینورت اشاره کرد.
 ۳- خوردن دسر را برای زمان های خاص در نظر بگیرید :
دسر را به عنوان قسمتی از برنامه غذایی روزانه خود قرار ندهید؛ اما در آخر هفته یا در میهمانی ها می توانید از خوردن آن لذت ببرید.




:: بازدید از این مطلب : 653
|
امتیاز مطلب : 240
|
تعداد امتیازدهندگان : 72
|
مجموع امتیاز : 72
تاریخ انتشار : 15 فروردين 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: